• معرفی
    • مسئولیت‌ها
    • مصاحبه‌ها
    • از نگاه دیگران
    • معرفی
  • اخبار
    • تمام اخبار
    • آستان
    • مؤسسه دارالحدیث
    • پژوهشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث
    • اخبار درس‌ها
    • مراسم و همایش
    • دیدار‌ها و بازدیدها
    • اخبار نشر
    • مراسم تشییع و ترحیم
    • سایر اخبار
  • آثار و تألیف‌ها
  • درس‌ها
  • سخنرانی‌ها
  • خاطره‌‌ها
  • یادداشت‌ها
  • نگارخانه
/ خانه / اخبار / اخبار درس‌ها / راه راست راه کسانی است که خداوند به آنها نعمت کامیابی در دنیا و آخرت داده است.
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
تاريخ : 1393/08/24 | کد : 36965 | بازدید : 6468

راه راست راه کسانی است که خداوند به آنها نعمت کامیابی در دنیا و آخرت داده است.

راه راست راه کسانی است که خداوند به آنها نعمت کامیابی در دنیا و آخرت داده است.
خداوند دست عده‌ای را می‌گیرد و آنها را به سعادت دنیا و آخرت می‌رساند، این همان صراط مستقیم و راه کسانی است که نعمت خاص باطنی یعنی توفیق و هدایت خاص به آ‌نها داده می‌شود.
دیگر رسانه‌ها
منبع : پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام

به گزارش روابط عمومی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام آیت الله محمدی ری شهری در جلسه تفسیر سوره حمد این هفته اظهار کرد: وقتی ما در نمازهای پنج‌گانه از خداوند صراط مستقیم را درخواست می‌کنیم در واقع راه راست زندگی که انسان را به سعادت دنیا و آخرت برساند را درخواست کرده‌ایم.
وی افزود: راه راست، راه کسانی است که خداوند به آنها نعمت کامیابی در دنیا و آخرت داده است.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام با اشاره به این‌که نعمت ‌های الهی برای انسانها چند دسته است، عنوان کرد: دسته اول، راه کسانی که نعمت‌ های ظاهری چون حیات، رزق و روزی به آنها داده ‌شده که بطور قطع، منظور از صراط مستقیم این نعمت‌ ها نیستند زیرا خداوند این نعمت ‌ها را به کافر و مسلمان بلکه به کافرها بیشتر هم داده است پس ما راه دسته اول را از خداوند درخواست نمی‌کنیم زیرا این راه سعادت دنیا و آخرت نیست.
ایشان گفت: دسته دوم راه کسانی که نعمت باطنی چون استعداد رسیدن به بالاترین مقاصد انسانیت به آنها داده می‌شود و دسته سوم راه کسانی که نعمت ظاهری ویژه که از مظاهر رحمت رحیمیه الهی است به آ‌نها داده می‌شود، خداوند دو گونه رحمت یکی رحمت رحمانیه و دیگری رحمت رحیمیه دارد.
وی تصریح کرد: رحمت رحیمیه مخصوص مؤمنان بوده و به تعبیری رحمت پاداشی هم گفته می‌شود یعنی بعنوان پاداش به شماری از افراد داده می‌شود، مانند بنی‌اسرائیل که حضرت موسی(ع) خطاب به آنها فرمود: نعمت خدا را یاد کنید.
رئیس دانشگاه قرآن و حدیث گفت: نعمتی که خداوند به بنی‌اسرائیل داده بود، نجات از آل فرعون بود زیرا فرعونیان پسران آنها را کشته و زنانشان را به اسارت می‌بردند؛ کاری که امروز داعش در منطقه انجام می‌دهد؛ خداوند برای نجات بنی‌اسرائیل از این بلای بسیار سخت حضرت موسی(ع) را بعنوان نعمت خود فرستاد.
وی ادامه داد: بنی‌اسرائیل با این نعمت بزرگ از بلای سخت فرعونیان نجات‌یافته و حاکم مشرق‌ ها و مغرب ‌ها شدند، این نعمت ویژه، پاداشی برای بنی‌اسرائیل به ‌واسطه صبر و مقاومت آنها بود، بنی‌اسرائیل از این نعمت برخوردار بودند اما عاقبت‌ به‌ خیر نشدند، زیرا این نعمت ممکن است هرلحظه از انسان گرفته شود.
آیت‌ الله محمدی ری‌ شهری اظهار کرد: خداوند این نعمت ویژه را به همه انسانهایی که در برابر ظلم و جور صبر و مقاومت داشته باشند عطا می‌کند، در قرآن کریم مکرر آمده که مسلمانها در دوران حیات پیامبر(ص) بارها مورد لطف و امدادهای الهی قرار گرفتند، زمانهایی که تمام قبائل بر ضد مسلمانها باهم متحد می‌شدند تا آنها را به‌ طور کلی نابود کنند.
وی گفت: در عصر ما نیز ملت ایران در دوران دفاع مقدس زمانی که تمام دنیا و دو ابر قدرت آن روز با عراق متحد شده بودند تا انقلاب اسلامی ایران را نابود کنند ملت ایران با صبر، مقاومت و امدادهای الهی توانست به پیروزی که نعمت خاص الهی بود دست یابد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام تصریح کرد: این نعمت الهی را امروز در لبنان و غزه نیز ملاحظه می‌کنیم، زیرا وعده الهی است کسانی که در برابر ظلم و ستم ایستادگی و مقاومت داشته باشند خداوند آنها را بر دشمن پیروز می‌کند.
وی افزود: نوع چهارم نعمت الهی که باطنی و ویژه بوده نعمت توفیق و هدایت خاص است، هدایتی که انسان را به مقصد می‌رساند، هدایت خاص الهی دست گرفتن و به مقصد رساندن است.
آیت‌الله محمدی ری ‌شهری تأکید کرد: خداوند دست عده‌ای را می‌گیرد و آنها را به سعادت دنیا و آخرت می‌رساند، تا این نعمت نباشد انسان به مقصد نمی‌رسد، این همان صراط مستقیم و راه کسانی است که نعمت خاص باطنی یعنی توفیق و هدایت خاص به آنها داده می‌شود.
وی گفت: تا زمانی که کسی به بهشت وارد نشده، نعمت بر او تمام نمی‌شود و این نعمتی است که سرنوشت‌ ساز می‌باشد و همه نعمت‌ های دیگر برای رسیدن به این نعمت است.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام خاطر نشان کرد: حضرت علی علیه السلام می‌فرماید: هر نعمتی جز بهشت حقیر و هر بلایی جز جهنم عافیت است، انسانها هر بهترین نعمتی اعم از ثروت، هوش، استعداد و عمر طولانی که در دنیا داشته باشند، زمانی که وارد جهنم شوند به‌واسطه عذاب شدید جهنم، همه را فراموش می‌کنند و همچنین در دنیا هر مصیبتی از بزرگترین آن را داشته باشند، زمانی که وارد بهشت شوند به واسطه نعمت‌ های فراوان آن مصیبت ‌هایی را که در دنیا متحمل شده اند را فراموش می‌کنند.

مــــطــــالــــب مــــرتــــبــــط
  • تفسیر سوره حمد (صراط الّذین انعمت علیهم ...)
  • تفسیر سوره حمد (صراط الّذین انعمت علیهم ...)
  • تــــازه هــــا
  • پـــربـــازدیـــدهــــا
  • استفاده از هوش مصنوعی در آثار دارالحدیث، از دغدغه های مرحوم آیت الله ری شهری (ره) بود
  • آیت الله ری شهری،‌ زمینه‌ساز توسعه آموزش حدیث در بین عموم
  • ویژگی های متمایز آیت الله ری شهری در حدیث پژوهی
  • ضرورت بهره‌گیری از حدیث در همه اجزای زندگی، در اندیشه حدیثی مرحوم آیت‌الله ری شهری
  • آیت‌الله محمدی ری‌شهری؛ صاحب انقلابی بزرگ در علوم حدیث شیعه
  • آیت الله ری شهری مصداق روشن حدیث امام صادق علیه السلام است
  • قرآن چه کسانی را شهید می‎نامد؟
  • مصاحبه با خبرگزاری فارس
  • چگونه بفهمیم چه منزلتی نزد خدا داریم؟
  • شجره طیبه دارالحدیث بیست ساله شد
  • عزم راسخ، خدا محوری، انجام واجبات، ترک محرمات و انس با قرآن زمینه ساز رسیدن به قلۀ ایمان است
  • ویژگی‌های بندگان صالح خدا
حــــدیــــث روز
:
کلیه حقوق متعلق به پایگاه آیت الله محمدی ری شهری می باشد
  • تماس با پایگاه
  • نقشه پایگاه
  • پایگاه‌های مرتبط
      • حدیث نت
      • دارالحدیث
      • حضرت عبدالعظیم(ع)