• معرفی
    • مسئولیت‌ها
    • مصاحبه‌ها
    • از نگاه دیگران
    • معرفی
  • اخبار
    • تمام اخبار
    • آستان
    • مؤسسه دارالحدیث
    • پژوهشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث
    • اخبار درس‌ها
    • مراسم و همایش
    • دیدار‌ها و بازدیدها
    • اخبار نشر
    • مراسم تشییع و ترحیم
    • سایر اخبار
  • آثار و تألیف‌ها
  • درس‌ها
  • سخنرانی‌ها
  • خاطره‌‌ها
  • یادداشت‌ها
  • نگارخانه
/ خانه / اخبار / اخبار درس‌ها / ندانستن قدر نعمت و لجاجت داشتن، سبب غضب خداوند می‌شود
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
تاريخ : 1393/10/18 | کد : 38547 | بازدید : 5762

ندانستن قدر نعمت و لجاجت داشتن، سبب غضب خداوند می‌شود

ندانستن قدر نعمت و لجاجت داشتن، سبب غضب خداوند می‌شود
تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در تبیین اینکه چه کسانی «المَغضُوبِ عَلَیهِمْ» هستند، گفت: ندانستن قدر نعمت و لجاجت داشتن، از خصوصیاتی است که سبب غضب خداوند می‌شود، کسی که لجباز است در باطن ابوجهل است.
دیگر رسانه‌ها
منبع : خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، دویست و پنجاه و پنجمین جلسه تفسیر آیت الله محمد محمدی ری شهری، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) شب گذشته، 18 دی ماه بعد از نماز مغرب و عشا در مصلای حرم مطهر برگزار شد. وی با تبریک میلاد خاتم پیامبران حضرت محمد(ص) و امام صادق(ع)، گفت: بحث جلسات پیش درباره جمله «غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ» بود. خشم الهی به معنای مجازات خداست و همه گناهان هم زمینه ساز غضب الهی است.

وی با طرح این مبحث که همه گناهان مورد غضب خداوند است ولی خداوند در قرآن گناهان خاصی را مطرح می فرماید که سبب غضب الهی شده اند، گفت: مجازات اقوامی که خداوند آن ها را به عنوان «غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ» معرفی می فرماید، سنگین تر است. آدم های بدتر از دیگران بودند.

آیت الله ری شهری با اشاره به نمونه ای از این گناهان عنوان کرد: یکی از اقوامی که مورد غضب الهی معرفی شده اند، قوم عاد است. «وَإِلَى عَادٍ أَخَاهُمْ هُودًا قَالَ یَا قَوْمِ اعْبُدُواْ اللّهَ مَا لَکُم مِّنْ إِلَهٍ غَیْرُهُ أَفَلاَ تَتَّقُونَ»، (اعراف/65)، اسم پیامبر قوم عاد، هود بود.

قوم عاد چه کسانی بودند

وی در معرفی قوم عاد، گفت: قوم عاد، جامعه ای بود که بعد از حضرت نوح(ع) در سرزمین یمن ساکن بودند. اینها از نظر جسمی بسیار قوی بودند، از امکانات مادی هم برخوردار بودند. اما گرفتار انواع انحرافات اعتقادی و اخلاقی بودند. خداوند حضرت هود را برای اینکه آنها را به توحید دعوت کند، فرستاد. بخشی از این داستان در سوره اعراف آمده است. در همین سوره آمده است؛ «أَوَعَجِبْتُمْ أَن جَاءکُمْ ذِکْرٌ مِّن رَّبِّکُمْ عَلَى رَجُلٍ مِّنکُمْ لِیُنذِرَکُمْ وَاذکُرُواْ إِذْ جَعَلَکُمْ خُلَفَاء مِن بَعْدِ قَوْمِ نُوحٍ وَزَادَکُمْ فِی الْخَلْقِ بَسْطَةً فَاذْکُرُواْ آلاء اللّهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، (اعراف/69).

تولیت آستان حرم حضرت عبدالعظیم(ع) عنوان کرد: بعد از اینکه اینها هلاک شدند، یک باد سرد تندی آمد. قرآن می فرماید: «سَخَّرَهَا عَلَیْهِمْ سَبْعَ لَیَالٍ وَثَمَانِیَةَ أَیَّامٍ حُسُومًا فَتَرَى الْقَوْمَ فِیهَا صَرْعَى کَأَنَّهُمْ أَعْجَازُ نَخْلٍ خَاوِیَةٍ»(الحاقه/7)، این بادی که عذاب الهی بود، آمد، آنها مثل تنه های پوچ درخت خرما افتادند. گناهشان این بود که نعمتی که خدا به آن ها داده بود را در مسیر خودش استفاده نکرده بودند و لجاجت کردند، قبول نکردند که چندین خدایی خود را رها کنند. به حضرت هود گفتند، به خدایت بگو عذابی را که می گویی فروفرستد. یک مورد «المَغضُوبِ عَلَیهِمْ» همین جاست؛ یعنی خدایا من مثل قوم عاد نشوم.

وی با اشاره به آیه 111 سوره یوسف؛ «لَقَدْ کَانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُوْلِی الأَلْبَابِ»، افزود: قصص قرآن برای عبرت گرفتن ما هستند. درسی که می توانیم از این داستان بگیریم یکی این است که فکر کنیم گناه قوم عاد چه بود. یکی از آنها ناسپاسی نعمت های الهی است، آن بدن های سالم را داشتند، اما استفاده نکردند. اگر کسی قدر نعمت الهی را ندانست منتظر مجازات باشد.

آیت الله ری شهری گفت: امام علی(ع) می فرماید: هر نعمتی که خداوند به شما داده است، حقی در آن دارد، اگر حقش را ادا کردید خدا آن را اضافه می کند اگر کسی کوتاهی کرد بداند که آن نعمت از آن گرفته می شود، چه بسا عقوبتش به آخرت هم نمی رسد؛ بنا بر این، خدا باید ببیند که شما از نعمتی که اعطا فرموده است، می ترسید. ترس از اینکه مبادا این نعمت در راه خودش مصرف نشود.

زوال نعمت به نپرداختن حق خداست

وی عنوان کرد: در روایت است که خدا به اقوامی نعمت هایی می دهد. خدا پول داده که به دیگران خدمت کند. تا زمانی که شکر نعمت کند در دسترسش است؛ اما وقتی دید که در جای خودش مصرف نمی کند شخص دیگری مأمور این نعمت و خدمت می شود. زوال نعمت به این است که انسان حقوق خدا را ندهد.

این مفسر قرآن مشکل دیگر قوم عاد را لجاجت آنها دانست و گفت: وقتی انسان تشخیص می دهد چیزی حق است باید گردنش در برابر آن خم باشد. حضرت هود برای آنها استدلال کرد، اما آنها لجاجت کردند. این لجاجت یکی از خصوصیاتی است که باعث غضب الهی می شود. اگر حق را تشخیص دادی ولی باز زیر بار نمی روی بدان که مشکل پیدا می کنی، یکی از چیزهایی است که باعث زنگار قلب می شود و باعث عاقبت به شری می شود.

وی گفت: لجبازی صفت ابوجهل است. هر کس لجباز باشد، باطنش ابوجهل است. یکی از گناهانی که سبب غضب الهی می شود و «غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ» درباره او مستجاب نمی شود، لجبازی است.

یادآور می‌شود، جلسه تفسیر آیت‌الله محمد محمدی ری شهری، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) 18 دی ماه بعد از نماز مغرب و عشاء در مصلای حرم برگزار شد.

کلیدواژه غضب نعمت
مــــطــــالــــب مــــرتــــبــــط
  • تبیین آیه شریفه غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ
  • تــــازه هــــا
  • پـــربـــازدیـــدهــــا
  • استفاده از هوش مصنوعی در آثار دارالحدیث، از دغدغه های مرحوم آیت الله ری شهری (ره) بود
  • آیت الله ری شهری،‌ زمینه‌ساز توسعه آموزش حدیث در بین عموم
  • ویژگی های متمایز آیت الله ری شهری در حدیث پژوهی
  • ضرورت بهره‌گیری از حدیث در همه اجزای زندگی، در اندیشه حدیثی مرحوم آیت‌الله ری شهری
  • آیت‌الله محمدی ری‌شهری؛ صاحب انقلابی بزرگ در علوم حدیث شیعه
  • آیت الله ری شهری مصداق روشن حدیث امام صادق علیه السلام است
  • قرآن چه کسانی را شهید می‎نامد؟
  • مصاحبه با خبرگزاری فارس
  • چگونه بفهمیم چه منزلتی نزد خدا داریم؟
  • عزم راسخ، خدا محوری، انجام واجبات، ترک محرمات و انس با قرآن زمینه ساز رسیدن به قلۀ ایمان است
  • شجره طیبه دارالحدیث بیست ساله شد
  • ویژگی‌های بندگان صالح خدا
حــــدیــــث روز
:
کلیه حقوق متعلق به پایگاه آیت الله محمدی ری شهری می باشد
  • تماس با پایگاه
  • نقشه پایگاه
  • پایگاه‌های مرتبط
      • حدیث نت
      • دارالحدیث
      • حضرت عبدالعظیم(ع)