• معرفی
    • مسئولیت‌ها
    • مصاحبه‌ها
    • از نگاه دیگران
    • معرفی
  • اخبار
    • تمام اخبار
    • آستان
    • مؤسسه دارالحدیث
    • پژوهشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث
    • اخبار درس‌ها
    • مراسم و همایش
    • دیدار‌ها و بازدیدها
    • اخبار نشر
    • مراسم تشییع و ترحیم
    • سایر اخبار
  • آثار و تألیف‌ها
  • درس‌ها
  • سخنرانی‌ها
  • خاطره‌‌ها
  • یادداشت‌ها
  • نگارخانه
/ خانه / درس‌ها / تفسیر قرآن / سال 1393 / ادامه تفسیر آیه غیر المغضوب علیهم
تاريخ : 1393/11/09
مدت :
توضیح :
منبع : ادامه تفسیر آیه غیر المغضوب علیهم
منبع :
بازدید: 4467

ادامه تفسیر آیه غیر المغضوب علیهم

چه کسانی مورد غضب الهی هستند و چه کارهایی می کردند که مورد خشم الهی بود و ما باید از آن ها پرهیز کنیم.

خلاصه درس:

تبیین جمله «غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ»: در این باره در جلسات صحبت به اینجا منتهی شد که چه کسانی مورد غضب الهی هستند و چه کارهایی می کردند که مورد خشم الهی بود و ما باید از آن ها پرهیز کنیم.
سه طائفه در قرآن به عنوان «المَغضُوبِ عَلَیهِمْ» هستند: قوم عاد، فرعون و بنی اسرائیل این سه قوم هستند.
عوامل غضب الهی: یکی از مهم ترین آن ها، کفر است. کفر در لغت به معنای پنهان کردن چیزی است که آشکار کردن آن را عقل پسندیده می داند و پنهان کردنش را ناپسند می داند.
کفر نکوهیده چند قسم دارد که اولین قسم آن کفر جحود به معنی انکار است که دو قسم دارد، جهلی و علمی. کفر جهلی آن است که انسان نادانی خودش را پنهان کند. این که بدانم نمی دانم نصف علم است. اگر انسان چیزی را که نمی داند بگوید میدانم کفر جهلی است.
کفر انسان نسبت به مبدأ و معاد گاهی جهلی و گاهی علمی است. کفر علمی آن است که انسان دانسته های خودش را انکار کند. یهودهای مدینه دچار این کفر بودند.
یهودی‌هایی که به مدینه آمده بودند به دنبال پیغمبری که در تورات به آن ها وعده داده شده بود آمده بودند، اظهار کرد: آن ها دقیقاً می دانستند که حضرت محمد(ص) پیغمبر خداست و قرآن کلام خداست. آخرت خودشان را برای دنیا دادند.

حسادت؛ از عوامل کفر
آنها از روی حسادت پیغمبر(ص) را انکار کردند. حسادت بسیار بیماری خطرناکی است. کفر علمی از عوامل مورد غضب الهی واقع شدن است. هر کس دانسته خودش را انکار کند، دچار کفر شده است.
شکر نعمت باعث ازدیاد نعمت می شود و کفر نعمت که ناسپاسی نعمت است، از نعمت ها می کاهد. آن چیزی که خدا برای انسان های مؤمن برای آخرتشان پس انداز کرده است، بهتر از این دنیاست. کسی که نعمت دارد در معرض خطر است.
خدا نعمت بدهد، حقی هم بر آن واجب است. اگر از پول خود حقوق فقرا را ندهیم، نعمت نیست، نقمت است. بنی اسرائیل قدر انقلابشان را ندانستند و ذلت دنیا و آخرت نصیبشان شد.

( دانلود )
مــــطــــالــــب مــــرتــــبــــط
  • معنای کفر جهلی و علمی نسبت به مبدا و معاد
  • تــــازه هــــا
  • پـــربـــازدیـــدهــــا
  • ادامه تفسیر آیه شریفه "غیر المغضوب علیهم"
  • ادامه تفسیر آیه شریفه غیر المغضوب علیهم
  • ادامه تفسیر آیه شریفه "غیرالمغضوب علیهم"
  • ادامه تفسیر آیه شریفه «غیرالمغضوب علیهم»
  • سرنوشت کسانی که بعد از ایمان، کافر می‌شوند
  • ادامه تفسیر آیه شریفه غیرالمغضوب علیهم
  • ادامه بحث در تفسیر آیه نورانی اهدنا الصراط المستقیم
  • ادامه بحث در تفسیر و تبیین آیه نورانی اهنا الصراط المستقیم
  • ادامه بحث مراد از انعمت علیهم، تبیین راه صدیقان
  • موانع رسیدن به مقصد صراط مستقیم
  • شرایط استجابت دعای اهدنا الصراط المستقیم
  • موانع هدایت الهی
حــــدیــــث روز
:
کلیه حقوق متعلق به پایگاه آیت الله محمدی ری شهری می باشد
  • تماس با پایگاه
  • نقشه پایگاه
  • پایگاه‌های مرتبط
      • حدیث نت
      • دارالحدیث
      • حضرت عبدالعظیم(ع)