• معرفی
    • مسئولیت‌ها
    • مصاحبه‌ها
    • از نگاه دیگران
    • معرفی
  • اخبار
    • تمام اخبار
    • آستان
    • مؤسسه دارالحدیث
    • پژوهشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث
    • اخبار درس‌ها
    • مراسم و همایش
    • دیدار‌ها و بازدیدها
    • اخبار نشر
    • مراسم تشییع و ترحیم
    • سایر اخبار
  • آثار و تألیف‌ها
  • درس‌ها
  • سخنرانی‌ها
  • خاطره‌‌ها
  • یادداشت‌ها
  • نگارخانه
/ خانه / درس‌ها / تفسیر قرآن / سال 1395 / 295 - درس تفسیر قرآن سوره مبارکه بقره
تاريخ : 1395/07/28
مدت :
توضیح :
منبع : درس تفسیر قرآن سوره مبارکه بقره
منبع :
بازدید: 3321

295 - درس تفسیر قرآن سوره مبارکه بقره

28/07/1395 تفسیر آیه سوم از سوره مبارکه بقره، تبیین معنای ایمان از منظر احادیث

گزیده درس تفسیر قرآن کریم،

الذین یومنون بالغیب
تبیین «الذین یومنون» از منظر روایات: روایات مختلفی در زمینه ایمان بیان شده اما همه آن احادیث تنها اشاره به یک معنا دارند.

ایمان در روایات به چند صورت تفسیر شده است: نخست روایاتی که ایمان را به باور قلبی حقایق غیبی و اقرار زبانی معنا می‌شود که در برابر کفر قرار دارد برای مثال امام صادق(ع) طبق نقلی فرموند: ایمان یعنی انسان خدا را تصدیق کند، تصدیق چیزی که از نظر او غائب است؛ یعنی هر آنچه که خداوند به بودنش اذعان دارد و انسان آن را نمی‌بیند تصدیق کرده و با باور قلبی بدان تصدیق اقرار کند و این امر در مقابل کفر قرار دارد.

اقرار زبانی و التزام عملی نوع دیگر ایمان ذکر شده در روایات:
پیامبر(ص) فرمودند: ایمان یعنی اینکه انسان افزون بر اینکه اقرار زبانی دارد در عمل او نیز متجلی شود.

نوع دیگر تفسیر ایمان در روایات ائمه اطهار(ع)، شناخت قلبی، اقرار زبانی و التزام عملی است:
پیامبر(ص) فرمودند: ایمان نیازمند سه عنصر شناخت قلبی، اقرار زبانی و التزام عملی دارد؛ تفسیر دیگر ایمان در احادیث عبارت است از عمل کردن به مقتضای باورهای قلبی، یعنی انسان به آن چیزی که باور دارد عمل کند.

امام کاظم(ع) فرمودند: تمام ایمان عمل است و اقرار نیز خود عمل است؛ عقاید جریان مرجئه برخلاف این حدیث بود.

شیخ صدوق(ره) فرمودند: ایمان عبارت است از عقیده ناب درونی که عمل آن را تصدیق کند؛ پیامبر(ص) فرمودند: ایمان با آرزو، خود آرایی و ظاهر سازی محقق نمی‌شود بلکه ایمان بر اساس عقیده و باور حقیقی درونی انسان تحقق می‌یابد.

جمع بندی روایات ذکر شده:
با توجه به روایات بیان شده، ایمان به معنای باور خالص درونی انسان به حقایق غیبی که مبتنی بر علم و معرفت باشد تعریف می‌شود و این ایمان جدای از تصدیق زبانی و التزام عملی نخواهد بود.

ایمان با اسلام حقیقی هیچ تفاوتی ندارد:
خداوند به پیامبر(ص) فرمودند: بگو اول مسلمان من هستم؛ امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه فرمودند: اسلام یعنی تسلیم؛ انسان اگر در عقیده و اخلاق تسلیم حق باشد مسلمان است، تسلیم به معنای یقین داشتن است و کسی تسلیم حق می‌شود که به حقایق غیبی باور و یقین داشته باشد و این یقین سبب تصدیق و اقرار به باور بوده که در عمل انسان متجلی می‌شود به همین سبب اسلام از عمل جدا نیست.

اسلام ظاهری: اسلام ظاهری برخلاف ایمان حقیقی همراه با باور قلبی نیست زیرا یک فرد ممکن است مسلمان باشد ولی مومن نباشد، در برخی تفاسیر این گونه آمده که ایمان شریک اسلام است ولی اسلام شریک ایمان نیست.

پیامبر(ص) فرمودند: ایمان چیزی است که در دل جای می‌گیرد و عمل هم او را تصدیق می‌کند اسلام چیزی است که بر زبان جاری می‌شود و ازدواج با او حلال می‌شود.

( دانلود )
مــــطــــالــــب مــــرتــــبــــط
  • ایمان، شناخت قلبی، اقرار زبانی و التزام عملی است
  • 294 - درس تفسیر قرآن سوره مبارکه بقره
  • 293 - درس تفسیر قرآن
  • 296 - درس تفسیر قرآن
  • 298 - درس تفسیر قرآن
  • 297 - درس تفسیر قرآن
  • تــــازه هــــا
  • پـــربـــازدیـــدهــــا
  • 317 - درس تفسیر قرآن
  • 316 - درس تفسیر قرآن
  • 315 - درس تفسیر قرآن
  • 314 - درس تفسیر قرآن
  • 313 - درس تفسیر قرآن
  • 312 - درس تفسیر قرآن
  • 312 - درس تفسیر قرآن
  • 317 - درس تفسیر قرآن
  • 308 - درس تفسیر قرآن
  • 311 - درس تفسیر قرآن
  • 315 - درس تفسیر قرآن
  • 316 - درس تفسیر قرآن
حــــدیــــث روز
:
کلیه حقوق متعلق به پایگاه آیت الله محمدی ری شهری می باشد
  • تماس با پایگاه
  • نقشه پایگاه
  • پایگاه‌های مرتبط
      • حدیث نت
      • دارالحدیث
      • حضرت عبدالعظیم(ع)