• معرفی
    • مسئولیت‌ها
    • مصاحبه‌ها
    • از نگاه دیگران
    • معرفی
  • اخبار
    • تمام اخبار
    • آستان
    • مؤسسه دارالحدیث
    • پژوهشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث
    • اخبار درس‌ها
    • مراسم و همایش
    • دیدار‌ها و بازدیدها
    • اخبار نشر
    • مراسم تشییع و ترحیم
    • سایر اخبار
  • آثار و تألیف‌ها
  • درس‌ها
  • سخنرانی‌ها
  • خاطره‌‌ها
  • یادداشت‌ها
  • نگارخانه
/ خانه / اخبار / اخبار درس‌ها / ایمان، تصدیق زبانی و التزام عملی است
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
تاريخ : 1395/12/03 | کد : 56822 | بازدید : 3494

ایمان، تصدیق زبانی و التزام عملی است

ایمان، تصدیق زبانی و التزام عملی است
آیت‌الله ری شهری در درس هفتگی تفسیر با بیان اینکه ایمان، نوع دیگری از یقین است، گفت: ایمان آن علمی است که وارد قلب شده و به همراه تصدیق زبانی و التزام عملی باشد.
دیگر رسانه‌ها
منبع : خبرگزاری رسا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری، نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در درس هفتگی تفسیر سوره بقره که در همین آستان مقدس برگزار شد در تبیین آیه چهارم این سوره مبارکه، گفت: یکی از ویژگیهای اهل تقوا یقین داشتن به آخرت است.

وی با اشاره به معنای یقین، ابراز کرد: چهار معنا برای لفظ یقین بیان می‌شود نخست زوال شک و کسب علم است، یقین در مقابل شک قرار دارد اما مسبوق بودن یقین به شک سخن درستی نیست.

نماینده مجلس خبرگان رهبری علم بر پایه برهان عقلی را دومین معنای یقین بیان کرد و گفت: معنای دیگر یقین آن است که ذهن انسان به وجود و عدم چیزی آرام گیرد هرچند نمی‌توان به این معنا به صورت کامل استناد کرد.

این مفسر قرآن کریم در تبیین اینکه گاهی یقین به معنای علم تعریف می‌شود، اظهار داشت: علم گاهی به معنای علم و گاهی نیز به یقین معنا می‌شود برای مثال انسان در روز روشن به روز بودن زمان علم دارد پس او نسبت به این موضوع عالم است اما به لحاظ دیگر چون دل او به روز بودن زمان آرام است در اصل به این امر یقین دارد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اضافه کرد: یقین انسان را از داشتن دغدغه دور و قلب را آرام می‌کند.

آیت‌الله محمدی ری شهری درباره فرق بین علم و یقین، گفت: هر یقینی علم است ولی هر علمی یقین نیست، امام راحل می‌فرمایند: گاهی انسان به یک مساله‌ای علم دارد اما یقین ندارد علم زمانی که وارد قلب انسان می‌شود او به مقام یقین دست می‌یابد.

رییس دانشکده علوم حدیث با اشاره به کابردهای یقین در آیات الهی، عنوان کرد: در آیات الهی یقین کاربردهای مختلفی دارد نخستین کاربرد آن مربوط به علمی است که در برابر شک قرار دارد، خداوند در قرآن کریم یکی از عوامل سقوط قوم بنی اسرائیل را ادعای به قتل رساندن حضرت عیسی(ع) معرفی می‌کند و می‌گوید این ادعا در حالی مطرح می‌شود که خودشان هم نسبت به این امر در شک و تردید به سر می‌برند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با استناد به داستان حضرت موسی(ع) و فرعون، ادامه داد: در آغاز نبوت حضرت موسی(ع) به او فرمان داده شد که دستانت را به گریبان فرو کن تا معجزه الهی را بر همگان نشان دهی این درحالی بود که دیگران به سبب برتری جویی این مهم را انکار می‌کردند درحالی که آنان به معجزه حضرت یقین داشتند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اضافه کرد: ایمان، نوع دیگری از یقین است که خداوند در قرآن کریم به آن اشاره می‌کند، ایمان آن علمی است که وارد قلب شده و به همراه تصدیق زبانی و التزام عملی باشد.

  • تــــازه هــــا
  • پـــربـــازدیـــدهــــا
  • استفاده از هوش مصنوعی در آثار دارالحدیث، از دغدغه های مرحوم آیت الله ری شهری (ره) بود
  • آیت الله ری شهری،‌ زمینه‌ساز توسعه آموزش حدیث در بین عموم
  • ویژگی های متمایز آیت الله ری شهری در حدیث پژوهی
  • ضرورت بهره‌گیری از حدیث در همه اجزای زندگی، در اندیشه حدیثی مرحوم آیت‌الله ری شهری
  • آیت‌الله محمدی ری‌شهری؛ صاحب انقلابی بزرگ در علوم حدیث شیعه
  • آیت الله ری شهری مصداق روشن حدیث امام صادق علیه السلام است
  • قرآن چه کسانی را شهید می‎نامد؟
  • مصاحبه با خبرگزاری فارس
  • چگونه بفهمیم چه منزلتی نزد خدا داریم؟
  • شجره طیبه دارالحدیث بیست ساله شد
  • عزم راسخ، خدا محوری، انجام واجبات، ترک محرمات و انس با قرآن زمینه ساز رسیدن به قلۀ ایمان است
  • ویژگی‌های بندگان صالح خدا
حــــدیــــث روز
:
کلیه حقوق متعلق به پایگاه آیت الله محمدی ری شهری می باشد
  • تماس با پایگاه
  • نقشه پایگاه
  • پایگاه‌های مرتبط
      • حدیث نت
      • دارالحدیث
      • حضرت عبدالعظیم(ع)