• معرفی
    • مسئولیت‌ها
    • مصاحبه‌ها
    • از نگاه دیگران
    • معرفی
  • اخبار
    • تمام اخبار
    • آستان
    • مؤسسه دارالحدیث
    • پژوهشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث
    • اخبار درس‌ها
    • مراسم و همایش
    • دیدار‌ها و بازدیدها
    • اخبار نشر
    • مراسم تشییع و ترحیم
    • سایر اخبار
  • آثار و تألیف‌ها
  • درس‌ها
  • سخنرانی‌ها
  • خاطره‌‌ها
  • یادداشت‌ها
  • نگارخانه
/ خانه / اخبار / اخبار درس‌ها / معانی تقوای کامل ، هدایت قرآنی و هدایت ربانی است
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
تاريخ : 1396/02/19 | کد : 58878 | بازدید : 2447

معانی تقوای کامل ، هدایت قرآنی و هدایت ربانی است

معانی تقوای کامل ، هدایت قرآنی و هدایت ربانی است
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در ادامه تفسیر آیات نخست سوره بقره که امروز در حوزه علمیه آستان مقدس برگزار شد گفت : در آیات سوم و چهارم سوره بقره ، مجموعاً پنج ویژگی برای متقیان ذکر شده است : 1 ـ ایمان به غیب ،2 ـ اقامة نماز ، 3 ـ انفاق ، 4 ـ ایمان به قرآن و سایر کتب آسمانی ، 5 ـ یقین به آخرت .
دیگر رسانه‌ها
منبع : پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) در ادامه تفسیر آیات نخست سوره بقره که امروز در حوزه علمیه آستان مقدس برگزار شد گفت :
«در آیات سوم و چهارم سوره بقره ، مجموعاً پنج ویژگی برای متقیان ذکر شده است :

1 ـ ایمان به غیب ،2 ـ اقامة نماز ، 3 ـ انفاق ، 4 ـ ایمان به قرآن و سایر کتب آسمانی ، 5 ـ یقین به آخرت

ولی در قرآن در آیاتی دیگر ویژگیهای اعتقادی ، اخلاقی و عملی فراوانی برای اهل تقوا ذکر کرده است .

برای نمونه در آیه 177 سورة بقره ، هفده ویژگی برای اهل تقوا ذکر شده است ، همچنین ده­ها ویژگی در روایات برای متقیان بیان شده است .»

وی افزود : با تأمل در این آیات و روایات و آنچه در معنای تقوا و مراتب آن بیان شد ، به دو نکته مهم می توان دست یافت :

1 ـ تقوای کامل به معنای انجام تمام واجبات و مستحبات و اجتناب از همة محرمات و مکروهات است .

2 ـ ذکر شماری از خصوصیات متقیان در یک آیه و یا یک روایت ، برای نمونه و به تناسب موضوع بحث و یا مقضای حال مخاطب است .

آیت الله ری شهری در آغاز تفسیر آیة پنجم از سورة بقره گفت : در این آیه حکمت ضرورت تقوا ، ایمان و اقامة نماز و انفاق بیان شده ، و آن عبارت است از هدایت ربانی و فلاح و کامیابی .

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث افزود :
مقصود از هدایت ربانی ، هدایت ویژة ربوبی است که اهل تقوا را به مقصد آفرینش خود می رساند .

به عبارت دیگر : هدایت قرآنی اعم از هدایت تشریعی و پاداشی است ، اما هدایت ربّانی هدایت پاداشی برای کسانی است که هدایت تشریعی همگانی را به کار بسته اند .

این مفسر قرآن کریم در ادامة تفسیر آیه یادشده گفت : هدایت ربانی دو نقش سرنوشت ساز در تکامل معنوی انسان دارد : یکی شرح صدر و دیگری فلاح .

وی در پایان خاطرنشان کرد :
نخستین شرط پذیرش هدایت الهی و عمل به آن ، آمادگی روانی برای پذیرش سخن حق است ، هدایت ربانی موجب بازشدن دریچه­های دل برای شنیدن حق و پذیرش عملی آن است که متناسب با مراتب مختلف تقوا ، آلودگی های روحی از انسان دور می شود و زمینه برای شرح صدر فراهم می گردد ، و شرح صدر زمینه ساز فلاح و کامیابی است که در جلسه آینده توضیح خواهیم داد .

  • تــــازه هــــا
  • پـــربـــازدیـــدهــــا
  • استفاده از هوش مصنوعی در آثار دارالحدیث، از دغدغه های مرحوم آیت الله ری شهری (ره) بود
  • آیت الله ری شهری،‌ زمینه‌ساز توسعه آموزش حدیث در بین عموم
  • ویژگی های متمایز آیت الله ری شهری در حدیث پژوهی
  • ضرورت بهره‌گیری از حدیث در همه اجزای زندگی، در اندیشه حدیثی مرحوم آیت‌الله ری شهری
  • آیت‌الله محمدی ری‌شهری؛ صاحب انقلابی بزرگ در علوم حدیث شیعه
  • آیت الله ری شهری مصداق روشن حدیث امام صادق علیه السلام است
  • قرآن چه کسانی را شهید می‎نامد؟
  • مصاحبه با خبرگزاری فارس
  • چگونه بفهمیم چه منزلتی نزد خدا داریم؟
  • شجره طیبه دارالحدیث بیست ساله شد
  • عزم راسخ، خدا محوری، انجام واجبات، ترک محرمات و انس با قرآن زمینه ساز رسیدن به قلۀ ایمان است
  • ویژگی‌های بندگان صالح خدا
حــــدیــــث روز
:
کلیه حقوق متعلق به پایگاه آیت الله محمدی ری شهری می باشد
  • تماس با پایگاه
  • نقشه پایگاه
  • پایگاه‌های مرتبط
      • حدیث نت
      • دارالحدیث
      • حضرت عبدالعظیم(ع)