• معرفی
    • مسئولیت‌ها
    • مصاحبه‌ها
    • از نگاه دیگران
    • معرفی
  • اخبار
    • تمام اخبار
    • آستان
    • مؤسسه دارالحدیث
    • پژوهشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث
    • اخبار درس‌ها
    • مراسم و همایش
    • دیدار‌ها و بازدیدها
    • اخبار نشر
    • مراسم تشییع و ترحیم
    • سایر اخبار
  • آثار و تألیف‌ها
  • درس‌ها
  • سخنرانی‌ها
  • خاطره‌‌ها
  • یادداشت‌ها
  • نگارخانه
/ خانه / اخبار / اخبار درس‌ها / شرح صدر و فلاح، حاصل هدایت ربانیِ پاداشی است
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
تاريخ : 1396/02/26 | کد : 59027 | بازدید : 3020

شرح صدر و فلاح، حاصل هدایت ربانیِ پاداشی است

شرح صدر و فلاح، حاصل هدایت ربانیِ پاداشی است
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در ادامة تفسیر آیه پنجم از سورة بقره ( اولئک علی هدی من ربهم و اولئک هم المفلحون ) که در حوزه علمیه آستان مقدس برگزار شد گفت : ثمرة تقوایِ حقیقی ، هدایت ربانیِ پاداشی است ، و نخستین حاصل این نوع هدایت ، شرح صدر است
دیگر رسانه‌ها
منبع : پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) در ادامة تفسیر آیه پنجم از سورة بقره ( اولئک علی هدی من ربهم و اولئک هم المفلحون ) که امروز در حوزه علمیه آستان مقدس برگزار شد گفت :
«ثمرة تقوایِ حقیقی ، هدایت ربانیِ پاداشی است ، و نخستین حاصل این نوع هدایت ، شرح صدر است ، و شرح صدر زمینه ساز فلاح یعنی کامیابی و سعادت دنیا و آخرت است .»

آیت الله ری شهری در توضیح این مطلب افزود :
«هدایتِ پاداشی در نخستین گام ، افزایش ظرفیت روحی انسان برای پذیرش حق و پیاده کردن آن در زندگی است ، بدین سان که جان انسان از نورانیت ویژه ای برخوردار می گردد که قلبش تسلیم حق و زبانش به آن گویا می گردد ، و اسلام که چیزی جز تسلیم حق شدن نیست ، سراسر زندگی او را فرا می گیرد ، و پیاده شدن برنامه های اسلام در زندگی ، کامیابی و سعادت دنیا و آخرت او را تأمین می نماید و جملة « اولئک هم المفلحون » اشاره به این معنا است .»

این مفسر قرآن در ادامه افزود :
«به تعبیر دیگر ، از منظر قرآن ، رعایت تقوای فطری و عقلی ، زمینه ساز پذیرش هدایت قرآنی و اسلام است ، و پذیرش هدایت قرآنی و رعایت مراتب تقوایِ شرعی ، و تداوم آن موجب هدایت ربانیِ پاداشی و دستیابی به سعادت و کامیابی دنیا و آخرت می گردد .»

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در تبیین واژه شناسی « فلاح » گفت :
«معنای اصلی و جامع « فلاح » خیر و نیکی همیشگی است ، البته جاودانگیِ نیکی به تناسب جهان بینی انسانها متفاوت است .»

وی در ادامه افزود : واژه « فلاح » در معانی مختلفی به کار رفته است . مانند : کامیابی ، غذای سحر ، نجاح ، پیروزی و رستگاری ولی باتوجه به معنای اصلی آن یعنی خیر و نیکی جاوید ، سایر کاربردهای این واژه به تناسب معنای اصلی است ، همچنین ترجمه واژة فلاح به کامیابی دقیق تر از سایر معانی است .

آیت الله ری شهری گفت : هنگامی که قرآن این واژه را از زبان کافران به کار برده ، مقصود همان معنای لغوی قبل از اسلام است .

وی همچنین در پایان افزود : مقصود از آیاتی که « فلاح » را از کافران ، ساحران ، ستمگران ، مجرمان و مفتریان نفی کرده ، ناکامیِ مادی و معنویِ آنان ، در دنیا و آخرت است .

کلیدواژه هدایت
  • تــــازه هــــا
  • پـــربـــازدیـــدهــــا
  • استفاده از هوش مصنوعی در آثار دارالحدیث، از دغدغه های مرحوم آیت الله ری شهری (ره) بود
  • آیت الله ری شهری،‌ زمینه‌ساز توسعه آموزش حدیث در بین عموم
  • ویژگی های متمایز آیت الله ری شهری در حدیث پژوهی
  • ضرورت بهره‌گیری از حدیث در همه اجزای زندگی، در اندیشه حدیثی مرحوم آیت‌الله ری شهری
  • آیت‌الله محمدی ری‌شهری؛ صاحب انقلابی بزرگ در علوم حدیث شیعه
  • آیت الله ری شهری مصداق روشن حدیث امام صادق علیه السلام است
  • قرآن چه کسانی را شهید می‎نامد؟
  • مصاحبه با خبرگزاری فارس
  • چگونه بفهمیم چه منزلتی نزد خدا داریم؟
  • عزم راسخ، خدا محوری، انجام واجبات، ترک محرمات و انس با قرآن زمینه ساز رسیدن به قلۀ ایمان است
  • شجره طیبه دارالحدیث بیست ساله شد
  • ویژگی‌های بندگان صالح خدا
حــــدیــــث روز
:
کلیه حقوق متعلق به پایگاه آیت الله محمدی ری شهری می باشد
  • تماس با پایگاه
  • نقشه پایگاه
  • پایگاه‌های مرتبط
      • حدیث نت
      • دارالحدیث
      • حضرت عبدالعظیم(ع)