• معرفی
    • مسئولیت‌ها
    • مصاحبه‌ها
    • از نگاه دیگران
    • معرفی
  • اخبار
    • تمام اخبار
    • آستان
    • مؤسسه دارالحدیث
    • پژوهشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث
    • اخبار درس‌ها
    • مراسم و همایش
    • دیدار‌ها و بازدیدها
    • اخبار نشر
    • مراسم تشییع و ترحیم
    • سایر اخبار
  • آثار و تألیف‌ها
  • درس‌ها
  • سخنرانی‌ها
  • خاطره‌‌ها
  • یادداشت‌ها
  • نگارخانه
/ خانه / اخبار / اخبار درس‌ها / ترتب «فلاح» بر عوامل آن، از دو منظر
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
تاريخ : 1396/09/12 | کد : 61818 | بازدید : 2082

ترتب «فلاح» بر عوامل آن، از دو منظر

ترتب «فلاح» بر عوامل آن، از دو منظر
آیت الله محمدی ری شهری در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم : آیاتی که موجبات «فلاح» را بیان کرده اند، دو دسته اند، دسته اول آیاتی که قاطعانه تصریح می کنند، اگر انسان «تقوا» و «ایمان» داشته باشد و «نیکوکار» باشد، حتما «مفلح» است و سعادت دنیا و آخرت نصیب او می شود،
دیگر رسانه‌ها
منبع : پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السّلام

آیت الله محمدی ری شهری در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم که در مصلای بزرگ ری برگزار شد، گفت:
«آیاتی که موجبات «فلاح» را بیان کرده اند، دو دسته اند، دسته اول آیاتی که قاطعانه تصریح می کنند، اگر انسان «تقوا» و «ایمان» داشته باشد و «نیکوکار» باشد، حتما «مفلح» است و سعادت دنیا و آخرت نصیب او می شود، مانند: آیه پنجم سوره بقره و همچنین آیه اول سوره مومنون: «قد افلح المومنون»، دسته دوم آیاتی که ترتیب «فلاح» بر «تقوا» یا «ایمان» و یا «احسان» را قطعی تلقی نمی کنند، بلکه با کلمه «لعلّ» و یا «عسی» - که دلالت بر امیدواری دارند بیان نموده اند- مانند؛ «و اتقوا الله لعلکم تفلحون»

به گزارش روابط عمومی آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السّلام، این جلسه یکشنبه 12 آذر بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در مصلای بزرگ ری آستان مقدس آغاز شد.

تولیت آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام با طرح این سؤال که چگونه می توان میان این دو دسته آیات جمع بندی کرد ادامه داد:
«برخی از واژه شناسان و مفسران گفته اند دراین گونه موارد «لعلّ» برای «تعلیل» است نه برای «ترجّی»، یعنی در این گونه موارد مقصود این است که تقوا علت فلاح است؛ بنابراین ، دو دسته آیات هر دو یک معنا را بیان می نمایند؛ ولی این پاسخ کافی نیست، چون باز هم جای این سئوال هست که رمز تفاوت تعبیر چیست؟ به نظر می رسد که در پاسخ می توان گفت ترتب «فلاح» بر عوامل آن از دو منظر قابل ملاحظه است: یکی از منظر خداوند سبحان دیگری از منظر انسان.»

آیت الله محمدی ری شهری تصریح کرد: از منظر خداوند سبحان، ترتیب قطعی است، یعنی اگر عوامل فلاح تحقق پیدا کند، قطعا انسان سعادتمند می شود؛ ولی انسان چون از موانع، آگاهی ندارد هیچ گاه نمی تواند یقین به فلاح خود پیدا کند.

تولیت آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام در ادامه بیان کرد:
«حکمت به کاربردن «لعلّ» و «عسی» در ترتیب فلاح این است که اهل ایمان، تقوا و احسان، همواره میان خوف و رجا باشند و به اعمال خود مغرور نشوند، زیرا هیچ کس از عاقبت کار خود آگاه نیست.»

جلسات تفسیر قرآن آیت الله محمدی ری شهری هر هفته یکشنبه شبها بعد از اقامه نماز عشاء در مصلای بزرگ ری برگزار می گردد.

  • تــــازه هــــا
  • پـــربـــازدیـــدهــــا
  • استفاده از هوش مصنوعی در آثار دارالحدیث، از دغدغه های مرحوم آیت الله ری شهری (ره) بود
  • آیت الله ری شهری،‌ زمینه‌ساز توسعه آموزش حدیث در بین عموم
  • ویژگی های متمایز آیت الله ری شهری در حدیث پژوهی
  • ضرورت بهره‌گیری از حدیث در همه اجزای زندگی، در اندیشه حدیثی مرحوم آیت‌الله ری شهری
  • آیت‌الله محمدی ری‌شهری؛ صاحب انقلابی بزرگ در علوم حدیث شیعه
  • آیت الله ری شهری مصداق روشن حدیث امام صادق علیه السلام است
  • قرآن چه کسانی را شهید می‎نامد؟
  • مصاحبه با خبرگزاری فارس
  • چگونه بفهمیم چه منزلتی نزد خدا داریم؟
  • شجره طیبه دارالحدیث بیست ساله شد
  • عزم راسخ، خدا محوری، انجام واجبات، ترک محرمات و انس با قرآن زمینه ساز رسیدن به قلۀ ایمان است
  • ویژگی‌های بندگان صالح خدا
حــــدیــــث روز
:
کلیه حقوق متعلق به پایگاه آیت الله محمدی ری شهری می باشد
  • تماس با پایگاه
  • نقشه پایگاه
  • پایگاه‌های مرتبط
      • حدیث نت
      • دارالحدیث
      • حضرت عبدالعظیم(ع)