• معرفی
    • مسئولیت‌ها
    • مصاحبه‌ها
    • از نگاه دیگران
    • معرفی
  • اخبار
    • تمام اخبار
    • آستان
    • مؤسسه دارالحدیث
    • پژوهشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث
    • اخبار درس‌ها
    • مراسم و همایش
    • دیدار‌ها و بازدیدها
    • اخبار نشر
    • مراسم تشییع و ترحیم
    • سایر اخبار
  • آثار و تألیف‌ها
  • درس‌ها
  • سخنرانی‌ها
  • خاطره‌‌ها
  • یادداشت‌ها
  • نگارخانه
/ خانه / درس‌ها / خارج فقه / نماز جمعه / سال تحصیلی 92 - 91 / 197 - حکم نماز جمعه 6
تاريخ : 1391/11/03
مدت :
توضیح :
منبع : درس خارج فقه
منبع :
بازدید: 1336

197 - حکم نماز جمعه 6

جلسه 196 -1391/11/03، بحث درباره حکم نماز جمعه بود که تا بحال پنج نظریه را مطرح کردیم و مورد بررسی قرار دادیم در این جلسه نظریه ششم که نظر آیت الله شهید سید محمد باقر صدر رحمة الله علیه می باشد را مورد بررسی قرار می دهیم . ایشان می فرمایند نماز جمعه سه حکم دارد : حکم اول : در دوران حاکم عادل ، اقامه نماز جمعه وجوب عینی تعیینی دارد .
حدیث روز :
عن النبی صلی الله علیه و آله : ان ربی امرنی ان یکون نطقی ذکراً و صَمتی فکراً و نظری عبرة بحار الانوار ج 93 ص 165
بعضی از فرازهای این روایت شریفه را توضیح دادیم امّا فراز سوم روایت می فرماید :
نگاه کردن ، همراه با عبرت باشد . امیر المومنین می فرماید « المومن اذانظر اِعتَبر » مومن وقتی نگاه کند ، نگاهش بیهوده نیست و در روایت دیگر این خصوصیات در وصف عاقل آمده است « العاقل اذا سکت فکّر و اذا نطق ذکر و اذا نظر اعتبر » .
در مقابل این روایات ، روایتی داریم که می فرماید : « کل نظر لیس فیه عبرةٌ فلهوٌ » عبرة یعنی پند و موعظه .
روزی هارون الرشید از امام کاظم علیه السلام درخواست کرد که او را موعظه کند ، حضرت فرمود : « ما من شیءٍ تراه عینک الّا و فیه موعظه » . (( در هر چه چشمت می بیند ، پند و موعظه است )) حتی غذایی که می خورد می تواند انسان را موعظه کند . « فلینظر الانسان الی طعامه انا صببنا الماء صبا ..» .
خداوند متعال به همه ما توفیق بدهد لااقل مراتبی از این کمالات را در خودمان ایجاد کنیم .
بحث درباره حکم نماز جمعه بود که تا بحال پنج نظریه را مطرح کردیم و مورد بررسی قرار دادیم در این جلسه نظریه ششم که نظر آیت الله شهید سید محمد باقر صدر رحمة الله علیه می باشد را مورد بررسی قرار می دهیم .
ایشان می فرمایند نماز جمعه سه حکم دارد :
حکم اول : در دوران حاکم عادل ، اقامه نماز جمعه وجوب عینی تعیینی دارد .
حکم دوم : در دوران حاکم غیر عادل ، اقامه نماز جمعه وجوب تخییری دارد امّا اقامه نماز جمعه افضل است .
حکم سوم : در صورت انعقاد نماز جمعه ( چه در عصر حاکم عادل و چه در عصر حاکم غیر عادل) شرکت و حضور در نماز جمعه ، واجب تعیینی است .
منظور ایشان از حاکم عادل کیست ؟
در پاسخ به این سئوال ایشان می فرمایند :
« و یراد بالسلطان العادل ، الشخص او الاشخاص الذین یُمارسون السلطة فعلاً بصورةٍ مشروعة و یقیمون العدل بین الرعیة »
منظور از سلطان عادل ، شخص یا اشخاص (شورایی) است که حاکمیت مشروع فعلی دارند و درجامعه اقامه عدل می کنند .
ایشان برای وجوب تعیینی نماز جمعه ، حکومت ولایت فقیه را شرط نمی دانند بلکه حکومت حاکم عادل را کافی می دانند و همچنین اقامه را بر فقیه لازم نمی دانند و در غیرحکومت عادل ، اگر پنج نفر جمع شدند یکی از آنها که شرایط امام جماعت را دارد خطبه بخواند و نماز را اقامه کند .
چند سئوال درباره این نظریه مطرح است :
  • منظور ایشان از عدالت آیا عدالت شرعی است یا عدالت عرفی؟
اگر منظور عدالت عرفی باشد بسیاری از حکومت ها را در بر می گیرد مانند حکومت فعلی عراق و ..
و اگر منظور عدالت شرعی باشد ، باید موازین شرعی در عدالت رعایت شود .
ظاهر عبارت ایشان عدالت عرفی است . امّا آنچه که مسلم است این است که ایشان فقاهت را شرط حاکم عادل نمی دانند .
2-آیا قبل از ایشان کسی تعبیر به سلطان عادل کرده یا خیر ؟
اولین بار ، بحث سلطان و اذن از ناحیه سلطان در اقامه نماز جمعه از طرف ابوحنیفه مطرح شد و شافعی با او مخالفت کرد .
صاحب کتاب بَدایع الصنایع [1] از ابوحنیفه نقل می کند :
« واما السلطان فشرط اداء الجمعه عندنا و لا یجوز اقامتها بدون حضرته او حضرت نائبه و قال الشافعی السلطان لیس بشرط لانّ هذا صلاةٌ مکتوبة فلا یشترط لإقامتها السلطان کسائر الصلوات ... »
امّا در روایات ما اصلاً از لفظ سلطان عادل استفاده نشده است بلکه در زمان مرحوم شیخ طوسی اعلی الله مقامه این تعبیر وارد فقه شیعه می شود . البته از لفظ سلطان به همراه قید عادل استفاده شد .
ایشان در کتاب مبسوط ج 1 ص 143 می فرماید :
« فاما الشروط الراجعه الی صحة الانعقاد فاربعة ، السلطان العادل او من یأمره السلطان ...»
که قید عادل را به سلطان اضافه کردند .
و سید مرتضی در ناصریات ص 264 می فرماید :
« الذی یذهب اصحابنا فی صلاة العیدین انها فرض علی الاعیان و تکامل الشروط التی تلزم معها صلاة الجمعه من حضور السلطان العادل ... »
که ایشان هم بحث سلطان عادل را مطرح می کنند .
فقط دو نفر از قدمای امامیه تعبیر به امام اصل و یا امام معصوم کرده اند و سلطان عادل به کار نبرده اند ، یکی مرحوم ابن ادریس و دیگر مرحوم سلار رضوان الله علیها ، امّا باقی قدما تعبیر به سلطان عادل کرده اند امّا بین متاخرین علامه حلی رضوان الله علیه در کتاب منتهی می فرماید مقصود از سلطان عادل ، امام معصوم است.
امّا دلیل ایشان بر این نظریه چیست ان شاءالله در جلسه آینده مطرح می شود .


[1] المصادر الفقهیه: ج 3 ص 378 ، بدائع الصنایع : ج 1 ص 261

کلیدواژه نماز نماز جمعه
مــــطــــالــــب مــــرتــــبــــط
  • 196 - حکم نماز جمعه 5
  • 195 - حکم نماز جمعه 4
  • 198 - حکم نماز جمعه 7
  • 199 - حکم نماز جمعه 8
  • تــــازه هــــا
  • پـــربـــازدیـــدهــــا
  • 230 - بررسي مسئله سوم از «في من تجب عليه الجمعة»
  • ۲۲9 - بررسی مسئله سوم در موضوع «القول فيمن تجب عليه»
  • ۲۲8 - بررسی مسئله دوم در موضوع «القول فيمن تجب عليه»
  • ۲۲7 - بررسی مسئله دوم در موضوع «القول فيمن تجب عليه»
  • ۲۲6 - بررسي آخرين مسئله از مسائل شروط نماز جمعه
  • ۲۲5 - اموری که بر خطیب مستحب است
  • ۲۲3 - شرائط خطبه (( شرائط خطبه طهارت امام و مستمعین در حال خطبه ))
  • ۲15 - شرائط خطبه (( وقت خطبه )) 3
  • ۲۲0 - شرائط خطبه (( گوش دادن به خطبه ها ))
  • ۲۲2 - شرائط خطبه (( سخن گفتن بین خطبه )) 2
  • ۲۲4 - شرائط خطبه (( طهارت در حال خطبه و سخن گفتن خطیب ))
  • ۲۲1 - شرائط خطبه (( سخن گفتن بین خطبه ))
حــــدیــــث روز
:
کلیه حقوق متعلق به پایگاه آیت الله محمدی ری شهری می باشد
  • تماس با پایگاه
  • نقشه پایگاه
  • پایگاه‌های مرتبط
      • حدیث نت
      • دارالحدیث
      • حضرت عبدالعظیم(ع)