• معرفی
    • مسئولیت‌ها
    • مصاحبه‌ها
    • از نگاه دیگران
    • معرفی
  • اخبار
    • تمام اخبار
    • آستان
    • مؤسسه دارالحدیث
    • پژوهشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث
    • اخبار درس‌ها
    • مراسم و همایش
    • دیدار‌ها و بازدیدها
    • اخبار نشر
    • مراسم تشییع و ترحیم
    • سایر اخبار
  • آثار و تألیف‌ها
  • درس‌ها
  • سخنرانی‌ها
  • خاطره‌‌ها
  • یادداشت‌ها
  • نگارخانه
/ خانه / درس‌ها / شرح حدیث / احادیث آغازین درس خارج فقه / ۶۶۲ - مفهوم هدایت و ضلالت
تاريخ : 1397/09/11
مدت :
توضیح :
منبع :
منبع : درس خارج فقه
بازدید: 1974

۶۶۲ - مفهوم هدایت و ضلالت

وَ لَا أَضِلَّنَّ وَ قَدْ أَمْكَنَتْكَ هِدَايَتِي‌. در این فراز از دعای نورانی مکارم الاخلاق از خداوند متعال مسئلت داریم که خدایا! گمراه نشوم با این که هدایتم برای تو ممکن است. «هدایت» نقطۀ مقابل «ضلالت» و به معنای نشان دادن راهِ درستِ رسیدن به مقصد است. «ضلالت»‌نیز به معناى انحراف و فاصله گرفتن از راه صحیحِ رسیدن به مقصد است.

مفهوم هدایت و ضلالت

وَ لَا أَضِلَّنَّ وَ قَدْ أَمْكَنَتْكَ هِدَايَتِي‌.[1]

در این فراز از دعای نورانی مکارم الاخلاق از خداوند متعال مسئلت داریم که خدایا! گمراه نشوم با این که هدایتم برای تو ممکن است.

«هدایت» نقطۀ مقابل «ضلالت» و به معنای نشان دادن راهِ درستِ رسیدن به مقصد است. «ضلالت»‌نیز به معناى انحراف و فاصله گرفتن از راه صحیحِ رسیدن به مقصد است.

در قرآن و حدیث، هدایت الهی سه نوع است،‌ولی اضلال الهی یک نوع بیشتر نیست.

نوع اول هدایت، هدایت عمومی همه موجودات است:

﴿رَبُّنَا الَّذِى أَعْطَى كُلَّ شَىْ‌ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى﴾.[2]

پروردگار ما کسى است که به هر موجودى آفرینش [خاص] او را داده، سپس هدایت کرده است.

انواع پدیده‌ها به تناسب ویژگى‌هاى خاصّ خود از هدایت تکوینی الهى بهره‌مند مى‌شوند.

هدایت نوع دوم، هدایت عامّ مکلفین است. خداوند متعال راه درست زندگی را به همه مکلفین، اعم از جن و انس، نشان داده است:

﴿إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَ إِمَّا كَفُورًا﴾.[3]

او [انسان] را به راه هدایت کردیم، خواه شاکر باشد [و پذیرا گردد] یا ناسپاس!

سومین نوع از هدایت، هدایت ویژه الهی است. گونه قبلی، هدایت به معنای ارائه طریق است؛ ولی در اینجا به معنای ایصال به مقصود است. این گونه هدایت، در حقیقت، پاداش به کار بستن هدایت عام افراد مکلف است و از این رو، هدایتِ پاداشى، نیز نامیده مى‌شود و در مقابل آن، اضلال الهی است و کسانی که هدایت همگانی را به کار نمی‌بندند، به عنوان کیفر و مجازات، گرفتار آن می‌شوند:

﴿یضِلُّ مَن یشَاءُ وَ یهْدِی مَن یشَاءُ﴾.[4]

هر که را خواهد گمراه کند و هر که را خواهد راه نماید.

بنا بر این، خدواند متعال کسی را ابتداءً گمراه نمی‌کند؛ بلکه همه را از هدایت برخوردار می‌کند، اما گروهی که لجاجت ورزیده و با آن مخالفت کنند، خدا نیز آنها را مجازات کرده و گمراه می‌کند:

﴿فَلَمَّا زَاغُوا أَزَاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ وَ اللَّهُ لاَ یهْدِى الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ﴾.[5]

پس چون [از حق] منحرف شدند، خدا دلهایشان را منحرف کرد، و خدا مردم فاسق را هدایت نمى‌کند.

در همه آیاتی که ضلالت به خداوند سبحان نسبت داده شده، این واژه به معنای ضلالت کیفری است.


[۱] الصحيفة السجّاديّة، الإمام زین العابدین(عَلَیْهِ‌السَّلامِ)، ص۹۸، الدعاء۲۰.

[۲] سوره طه، آیه ۵۰.

[۳] سوره انسان، آیه ۳.

[۴] سوره نحل، آیه ۹۳.

[۵] سوره صف، آیه ۵.

کلیدواژه هدایت
( دانلود )
مــــطــــالــــب مــــرتــــبــــط
  • 661 - خودداری از ظلم
  • 660 - مقصود از دفع مظلومیت (۲)
  • 663 - اصلی‌ترین عامل ضلالت
  • 665 - موانع ضلالت: پیروی از هدایت الهی
  • تــــازه هــــا
  • پـــربـــازدیـــدهــــا
  • 802 - مصونیت از آسیب‌های آزار دیگران
  • 801 - پیش‌دستی کردن در دعا
  • 800 - ارتباط بخش اول و دوم بند بیستم از دعای مکارم الاخلاق
  • 799 - تغییر ناپسندها به دست خداست (2)
  • 798 - تغییر ناپسندها به دست خداست
  • 797 - یاد خدا بهترین راهکار در تأمین سعادت
  • ۷۴8 - نشانه های بیماری قلب (2)
  • 741 - صلاح و سلامت قلب (5)
  • ۷۷2 - تقابل نفس اماره و لوامه (4)
  • ۷۴4 - نشانه های سلامتی قلب (2)
  • 739 - صلاح و سلامت قلب (3)
  • ۷۶4 - گذر سالم از کمینگاه (3)
حــــدیــــث روز
:
کلیه حقوق متعلق به پایگاه آیت الله محمدی ری شهری می باشد
  • تماس با پایگاه
  • نقشه پایگاه
  • پایگاه‌های مرتبط
      • حدیث نت
      • دارالحدیث
      • حضرت عبدالعظیم(ع)