• معرفی
    • مسئولیت‌ها
    • مصاحبه‌ها
    • از نگاه دیگران
    • معرفی
  • اخبار
    • تمام اخبار
    • آستان
    • مؤسسه دارالحدیث
    • پژوهشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث
    • اخبار درس‌ها
    • مراسم و همایش
    • دیدار‌ها و بازدیدها
    • اخبار نشر
    • مراسم تشییع و ترحیم
    • سایر اخبار
  • آثار و تألیف‌ها
  • درس‌ها
  • سخنرانی‌ها
  • خاطره‌‌ها
  • یادداشت‌ها
  • نگارخانه
/ خانه / درس‌ها / شرح حدیث / احادیث آغازین درس خارج فقه / 711 - میانه‌روی (۶)
تاريخ : 1398/07/14
مدت :
توضیح :
منبع :
منبع : درس خارج فقه
بازدید: 1261

711 - میانه‌روی (۶)

و مَتِّعني بِالاقتِصاد‌. در تبیین معنای دوم «اقتصاد»، یعنی اعتدال و میانه‌روی در همه کارها، اشاره شد که قرآن، جامعه معیار در جهان را با همین صفت توصیف فرموده است: ﴿وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً﴾. امت وسط یعنی امت میانه‌رو و معتدل. در ادامه این آیه، مسلمانان راستين گواه جهانيان ناميده شده‌اند
میانه‌روی (6)

و مَتِّعني بِالاقتِصاد‌.[1]

در تبیین معنای دوم «اقتصاد»، یعنی اعتدال و میانه‌روی در همه کارها، اشاره شد که قرآن، جامعه معیار در جهان را با همین صفت توصیف فرموده است:

﴿وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً﴾.[2]

امت وسط یعنی امت میانه‌رو و معتدل. در ادامه این آیه، مسلمانان راستين گواه جهانيان ناميده شده‌اند:

﴿لِتَکونُوا شُهَداءَ عَلَى النّاسِ﴾.

تا بر مردم، گواه باشيد.

روشن است كه همه مدّعيان اسلام، مصداق اين آيه شريف نيستند؛ بلكه تنها پيروان واقعى اسلام‌اند كه شاهد و الگوى كمالات انسانى هستند و در صدر آنها اهل‌بيت عصمت ـ صلوات الله علیهم اجمعین ـ هستند. از اين رو، از امام باقر(علیه‌السلام) نقل شده كه در تبيين آيه ياد شده مى‌فرمايد:

إلَينا يَرجِعُ الغالى وَ بِنا يَلحَقُ المُقَصِّرُ.[3]

پيش‌تاخته، به سوى ما باز مى‌گردد و عقب‌مانده، به ما مى‌پيوندد.

کسی که تندروی کرده، اگر بخواهد راه درست را برود، باید به سوی اهل‌بیت باز گردد و کسی که کُندروی کرده و عقب مانده، اگر بخواهد منطبق با جامعه معیار باشد، باید خودش را به ایشان برساند.

همچنين در حديثى از امام صادق(علیه‌السلام) که مرحوم کلینی آن را نقل کرده، آمده است:

نَحنُ الاُمَّةُ الوُسطى، وَ نَحنُ شُهَداءُ اللهِ عَلى خَلقِهِ وَ حُجَجُهُ فى أرضِهِ.[4]

ماييم آن امّت ميانه و ماييم گواهان خدا بر مردمان و حجّت‌هاى او در زمين.

این روایت و روایات مشابه آن، در صدد محدود كردن مفهوم وسيع آيه نيستند؛ بلكه مقصود، بيان مصداق‌هاى كامل امّت نمونه و ارائه الگوهايى هستند كه در صف مقدّم قرار دارند و ديگران را به صراط مستقيم الهى دعوت مى‌نمايند و آنان را از انحراف به چپ و راست باز مى‌دارند، چنان كه در نهج البلاغه در توصيف اهل ذكر از امام علی(علیه‌السلام) نقل شده كه فرمود:

بِمَنزِلَةِ الأَدِلَّةِ فِي‌ الفَلَواتِ‌. مَن أخَذَ القَصدَ حَمِدوا إلَيهِ طَريقَهُ، و بَشَّروهُ بِالنَّجاةِ، و مَن أخَذَ يَميناً و شِمالاً ذَمّوا إلَيهِ الطَّريقَ، و حَذَّروهُ مِنَ الهَلَكَةِ.[5]

آنان به منزله راه‌نمايان در بيابان‌ها هستند. هر كس را كه راه میانه را در پيش گيرد، به رفتن آن راه، [تشويق و] ستايش مى‌كنند و به وى نويد نجات مى‌دهند و هر كس را كه به راست و چپ منحرف شود، به سبب كج‌راهه‌اى كه در پيش گرفته، نكوهش مى‌كنند و او را از هلاكت بر حذر مى‌دارند.


[۱] الصحيفة السجّاديّة، الإمام زین العابدین(عَلَیْهِ‌السَّلامِ)، الدعاء ۲۰.

[۲] سوره بقره، آیه۱۴۳.

[۳] تفسیر العیاشی، محمد بن المسعود العیاشی (۳۲۰ ق)، ج۱، ص۶۳، ح۱۱۱.

[۴] الكافى، الشیخ الکلینی (۳۲۹ ق)، ج۱، ص۱۹۰، ح۲.

[۵] نهج البلاغة: الخطبة ۲۲۲.

( دانلود )
مــــطــــالــــب مــــرتــــبــــط
  • 710 - میانه‌روی (۵)
  • 709 - میانه‌روی (۴)
  • 712 - میانه‌روی (۷)
  • 713 - نفوذناپذیری
  • تــــازه هــــا
  • پـــربـــازدیـــدهــــا
  • 802 - مصونیت از آسیب‌های آزار دیگران
  • 801 - پیش‌دستی کردن در دعا
  • 800 - ارتباط بخش اول و دوم بند بیستم از دعای مکارم الاخلاق
  • 799 - تغییر ناپسندها به دست خداست (2)
  • 798 - تغییر ناپسندها به دست خداست
  • 797 - یاد خدا بهترین راهکار در تأمین سعادت
  • ۷۴8 - نشانه های بیماری قلب (2)
  • 741 - صلاح و سلامت قلب (5)
  • ۷۷2 - تقابل نفس اماره و لوامه (4)
  • 739 - صلاح و سلامت قلب (3)
  • ۷۶4 - گذر سالم از کمینگاه (3)
  • 738 - صلاح و سلامت قلب (2)
حــــدیــــث روز
:
کلیه حقوق متعلق به پایگاه آیت الله محمدی ری شهری می باشد
  • تماس با پایگاه
  • نقشه پایگاه
  • پایگاه‌های مرتبط
      • حدیث نت
      • دارالحدیث
      • حضرت عبدالعظیم(ع)