• معرفی
    • مسئولیت‌ها
    • مصاحبه‌ها
    • از نگاه دیگران
    • معرفی
  • اخبار
    • تمام اخبار
    • آستان
    • مؤسسه دارالحدیث
    • پژوهشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث
    • اخبار درس‌ها
    • مراسم و همایش
    • دیدار‌ها و بازدیدها
    • اخبار نشر
    • مراسم تشییع و ترحیم
    • سایر اخبار
  • آثار و تألیف‌ها
  • درس‌ها
  • سخنرانی‌ها
  • خاطره‌‌ها
  • یادداشت‌ها
  • نگارخانه
/ خانه / درس‌ها / شرح حدیث / احادیث آغازین درس خارج فقه / ۷62 - گذر سالم از کمینگاه
تاريخ : 1399/08/25
مدت :
توضیح :
منبع :
منبع : درس خارج فقه
بازدید: 1211

۷62 - گذر سالم از کمینگاه

وَ سَلامَةَ المِرصاد. در آخرین درخواست از این بخش از دعای مکارم الاخلاق و پس از درخواست توفیق کامیابی در قیامت، از خداوند توفیق گذر سالم از «مرصاد» را روزی‌مان نماید.

وَ سَلامَةَ المِرصاد.[۱]

در آخرین درخواست از این بخش از دعای مکارم الاخلاق و پس از درخواست توفیق کامیابی در قیامت، از خداوند توفیق گذر سالم از «مرصاد» را روزی‌مان نماید.

«مرصاد» اسم مکان[۲] از ریشه «رصد» به معنای آمادگی برای زیر نظر داشتن چیزی بر سر راه آن است[۳] که در زبان فارسی به «کمین کردن» تعبیر می‌شود. از این رو، معادل مرصاد، کمینگاه است، یعنی محلی در مسیر شخص که برای دیده‌بانی و زیر نظر گرفتن او آماده شده است. برخی نیز آن را به معنای خود مسیر و گذرگاه دانسته‌اند.[۴] شاید بدین جهت است که گفته شده: اين واژه معمولا در جايى به كار مى‏رود كه افراد ناچارند از گذرگاهى بگذرند و شخصى در آن گذرگاه آماده ضربه زدن به آنها است.[۵]

در قرآن کریم واژه‌های برگرفته از ماده «رصد»، شش بار به کار رفته است که آنها را به ترتیب مرور می‌کنیم.

در اوایل سوره توبه در باره مشرکان پیمان‌شکن می‌فرماید:

﴿فَإِذَا انْسَلَخَ الْأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكينَ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَ خُذُوهُمْ وَ احْصُرُوهُمْ وَ اقْعُدُوا لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ فَإِنْ تابُوا وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ فَخَلُّوا سَبيلَهُمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ﴾.[۶]

پس چون ماه‏هاى حرام (چهار ماه مهلت) پايان يافت، مشركان را هر جا يافتيد بكشيد و دستگيرشان کنید و در محاصره قرار دهيد و در هر كمينگاهى بر [سر راه] آنان بنشينيد، پس اگر توبه كردند و نماز را برپا داشتند و زكات دادند راهشان را بازگذاريد، كه همانا خداوند بسيار آمرزنده و مهربان است.

کلمه «مَرصد» مانند «مرصاد»، اسم مکان و به معنای کمینگاه است.

در همین سوره در باره مسجد «ضرار» که به دست منافقان بنا شده بود، می‌فرماید:

﴿وَ الَّذينَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً وَ كُفْراً وَ تَفْريقاً بَيْنَ الْمُؤْمِنينَ وَ إِرْصاداً لِمَنْ حارَبَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ وَ لَيَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنا إِلاَّ الْحُسْنى‏ وَ اللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكاذِبُونَ﴾.[۷]

و [از منافقان] كسانى هستند كه مسجدى برپا كردند براى زيان رساندن و كفر ورزیدن و تفرقه افکندن ميان مؤمنان و فراهم ساختن کمینگاهی برای آنکه از پيش با خدا و فرستاده‏اش به جنگ برخاسته بود و آنان قطعا سوگند ياد مى‏كنند كه ما جز كار خير قصدى نداشتيم؛ و خداوند گواهى مى‏دهد كه آنها قطعا دروغگويند.

«ارصاد» مصدر باب افعال و به معنای آماده ساختن یا انتظار کشیدن است،[۸] یعنی مسجد ضرار، محلی بود که برای محاربین آماده شده بود یا محلی که در آن چشم انتظار محاربین بودند.

در سوره جن نیز دو بار کلمه «رصَد» به کار رفته است. یک بار در باره منع جنیان از دسترسی به خبرهاى ملكوتى پس از نزول قرآن که می‌فرماید:

﴿وَ أَنَّا كُنَّا نَقْعُدُ مِنْها مَقاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَنْ يَسْتَمِعِ الْآنَ يَجِدْ لَهُ شِهاباً رَصَداً﴾.[۹]

و ما در نشستنگاه‏هايى از آن (آسمان) براى شنيدن [سخن فرشتگان] مى‏نشستيم، اما اكنون هر كس گوش فرا دهد، شهابى را در كمين خود مى‏يابد.

و بار دیگر در باره حفاظت و نگهبانی از حقایق غیبی که به پیامبران وحی می‌شود، می‌فرماید:

﴿عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى‏ غَيْبِهِ أَحَدا * إِلاَّ مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً﴾.[۱۰]

[او] داناى غيب است و هيچ كس را بر غيب خود آگاه نمى‏كند * مگر فرستاده‌ای را كه از او خشنود باشد، پس [در آن صورت، خداوند] کسانی (فرشتگانی) را از پیش رو و پشت سرش روانه می‌کند تا او را زیر نظر بگیرند.

کلمه «رصد»، هم معنای مصدری دارد، یعنی کمین کردن و هم معنای فاعلی، یعنی کسی یا چیزی که در کمین دیگری نشسته و او را زیر نظر دارد. در آیات یادشده در معنای فاعلی به کار رفته است. همچنین این کلمه برای مفرد و جمع یکسان به کار می‌رود و در آیه اول، معنای مفرد و در آیه دوم معنای جمع دارد.

کلمه «مرصاد» نیز در قرآن، دو بار به کار رفته است. در سوره نبأ در باره جهنم می‌فرماید:

﴿إِنَّ جَهَنَّمَ كانَتْ مِرْصاداً﴾.[۱۱]

بی‌گمان جهنم كمينگاه است.

فرشتگان در اطراف صراط که از روی جهنم می‌گذرد، برای جذب كافران و نیز براى حفظ مؤمنان از سقوط كمين مى‏كنند.

به نظر می‌رسد مقصود از مرصاد در درخواست مورد بحث، همین معنا باشد، یعنی خداوند در روز قیامت، به سلامت عبور کردن از گذرگاه جهنم را روزی ما کند. البته ممکن است، مقصود از مرصاد، مطلق کمینگاهی باشد که خداوند برای همه انسان‌ها در این دنیا و در آخرت قرار داده است. همان که در این آیه بدان تصریح نموده است:

﴿إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ﴾.[۱۲]

بی‌گمان پروردگارت در كمينگاه است.

به هر حال با توجه به آیات یادشده، هم خدا در کمینگاه انسان است و اعمال او را زیر نظر دارد، هم فرشتگان عذاب و هم شیاطین جن و انس که از خداوند می‌خواهیم توفیق دهید از این کمینگاه‌ها به سلامت عبور نماییم.


[۱]. الصحيفة السجّاديّة، الإمام زین العابدین (علیه‌السلام)، الدعاء ۲۰.

[۲]. ر. ک: تهذیب اللغة، ابو منصور الأزهری (۳۷۰ ق)، ج۱۲، ص۹۷.

[۳]. «الراء و الصاد و الدال أصلٌ واحد، و هو التهيّؤ لرِقبة شى‏ء على مَسلكه؛ ریشه ـ ر ص د ـ یک بُن معنایی دارد و آن، آمادگی برای زیر نظر داشتن چیزی بر سر راه آن است» معجم مقاییس اللغة، ابن فارس (۳۹۵ ق)، ج۲، ص۴۰۰.

[۴]. «المَرَصد و المرصاد عند العرب: الطريق‏» تهذیب اللغة، ابو منصور الأزهری (۳۷۰ ق)، ج۱۲، ص۹۸ به نقل از ابن انباری (۳۲۸ ق) و الصحاح، أبو نصر الجوهری (۳۹۳ ق)، ج۲، ص۴۷۴.

[۵]. تفسير نمونه، ناصر مکارم شیرازی، ج۲۶، ص۴۵۷.

[۶]. سوره توبه، آیه۵.

[۷]. سوره توبه، آیه۱۰۷.

[۸]. ر. ک: تهذیب اللغة، ابو منصور الأزهری (۳۷۰ ق)، ج۱۲، ص۹۷.

[۹]. سوره جن، آیه۹.

[۱۰]. سوره جن، آیه۲۶ و ۲۷.

[۱۱]. سوره نبأ، آیه۲۱.

[۱۲]. سوره فجر، آیه۱۴.

( دانلود )
مــــطــــالــــب مــــرتــــبــــط
  • ۷61 - راز ناکامی‌های دنیوی اولیای الهی (5)
  • ۷60 - راز ناکامی‌های دنیوی اولیای الهی (4)
  • ۷63 - گذر سالم از کمینگاه (۲)
  • ۷۶4 - گذر سالم از کمینگاه (3)
  • تــــازه هــــا
  • پـــربـــازدیـــدهــــا
  • 802 - مصونیت از آسیب‌های آزار دیگران
  • 801 - پیش‌دستی کردن در دعا
  • 800 - ارتباط بخش اول و دوم بند بیستم از دعای مکارم الاخلاق
  • 799 - تغییر ناپسندها به دست خداست (2)
  • 798 - تغییر ناپسندها به دست خداست
  • 797 - یاد خدا بهترین راهکار در تأمین سعادت
  • ۷۴8 - نشانه های بیماری قلب (2)
  • 741 - صلاح و سلامت قلب (5)
  • ۷۴5 - نشانه های سلامتی قلب (3)
  • 740 - صلاح و سلامت قلب (4)
  • 739 - صلاح و سلامت قلب (3)
  • ۷۵5 - کامیابی در قیامت (۲)
حــــدیــــث روز
:
کلیه حقوق متعلق به پایگاه آیت الله محمدی ری شهری می باشد
  • تماس با پایگاه
  • نقشه پایگاه
  • پایگاه‌های مرتبط
      • حدیث نت
      • دارالحدیث
      • حضرت عبدالعظیم(ع)