بحث در ملکیت و وجوب خمس گنجی بود که در زمینهای غیر شخصی کشور اسلامی یافت میشود.
تفسیرهای مختلف روایات از نعمت های ظاهری و باطنی خداوند سبحان
بحث درباره سومین مسئله از مسائل تعریف کنز یعنی جنسیت گنجی که خمس آن واجب است، بود. اکثر فقها از جمله امام رحمةاللهعلیه از جنس نقدین بودن آن را شرط نمیدانند و ...
عن ابی عبدالله علیه السلام : کان ابوذر رضی الله عنه یقول فی خطبته ... یا مبتغی العلم لا یَشغَلُک اهل ٌ و لا مالٌ عن نفسک انت یوم تُفارقُهم کضَیف ٍ بِتَّ فیهم ثم ...
عن ابی عبدالله علیه السلام : کان ابوذر رضی الله عنه یقول فی خطبته یا مبتغی العلم کَأنَّ شیئاً من الدنیا لم یکن شیئاً الاما ینفع خیره و یضره شره الّا من رحم الله
وقتی ما در نمازهای پنجگانه از خداوند صراط مستقیم را درخواست میکنیم در واقع راه راست زندگی که انسان را به سعادت دنیا و آخرت برساند را درخواست کردهایم.
مسئله دوم از مسائل مربوط به خمس معدن از تحریرالوسیله. این مسئله درباره خمس معدنی است که توسط کافر استخراج شده و در ضمن آن بحث میشود که اگر مالی که خمس به آن تعلق ...
بحث در خمس مال صبی بود. خلاصه مطالبی که در جلسه قبل بیان شد، این بود که محور اختلاف نظر در این مسأله استنباط ما از حدیث رفع است که آیا مراد قلم تشریع است یا قلم ...
آخرین فرع از اولین مسئله خمس معدن درباره معدنی بود که صبیّ یا مجنون آن را استخراج کنند. گفتیم در این مسئله اختلاف مبنایی است. بر مبنای کسانی که قائلند حدیث رفع تنها ...
تفسیر آیه پایانی سوره مبارکه حمد، صراط الّذین انعمت علیهم ...
بحث در تبیین و تفسیر آیه مبارکه اهدنا الصراط المستقیم ...
بحث در فرع سوم از مسئله اول خمس معدن بود. فرع اول و دوم مربوط به ملکیت معدن در زمین مباح و مملوک شخصی بود که گذشت. فرع سوم که مربوط به ملکیت معدن در زمین مفتوحه ...
بحث در ملکیت معادنی بود که در زمینهای مملوک عمومی قرار دارند. مثل بخشِ آباد از اراضی مفتوحه عنوة که ملک عام مسلمانها است. ...
بحث درباره معدن مکشوفه در زمین مملوک عمومی است. قبلاً نظر حضرت امام را خواندیم. ایشان میفرمود: اگر مسلمان با اذن والی مسلمین از زمین مفتوحة عنوة که هنگام فتح، آباد ...
موانعی که نمی گذارد این دعا مستجاب شود و انسان در زندگی در صراط مستقیم هدایت حرکت کند، ششم: اسراف
عن الصادق عليه السلام: وِلايَتي لِعَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام أحَبُ إلَيَ مِن وِلادَتي مِنهُ؛ لِأَنَّ وِلايَتي لَهُ فَرضٌ، ووِلادَتي مِنهُ فَضلٌ