و عَمِّرْني ما كانَ عُمري بِذْلَةً في طاعَتِكَ، فإذا كانَ عُمري مَرتَعاً لِلشَّيطانِ فَاقبِضْني إلَيكَقَبْلَ أَنْ يَسْبِقَ مَقْتُكَ إِلَيَّ، أَوْ يَسْتَحْكِمَ ...
وَ مَتِّعْنِي بِهُدًى صَالِحٍ لَا أَسْتَبْدِلُ بِهِ، وَ طَرِيقَةِ حَقٍّ لَا أَزِيغُ عَنْهَا، وَ نِيَّةِ رُشْدٍ لَا أَشُكُّ فِيهَا. چگونه میتوان از هدایت شایستهای ...
جلسه چهارصد و سی و دوم 94/10/01، بحث در حجّ صبیّ ممیز بود. گفتیم در این بحث سه مسئله وجود دارد. یکی مسئله صحت و عدم صحت حج بود که گفتیم به نظر ما حج صبی هم صحیح ...
جلسه چهارصد و سی و یکم 94/09/30، بحث در شرط بلوغ برای وجوب حجّ بود. در بحث حجّ صبیّ ممیّز سه مسئله مورد بحث قرار میگیرد: یک) صحت یا مشروعیت حجّ صبیّ، دو) اجزا یا ...
وَ مَتِّعْنِي بِهُدًى صَالِحٍ لَا أَسْتَبْدِلُ بِهِ. آرامش دل نتیجه هدایت خاص الهی است که موجب رسیدن به بالاترین مراتب ایمان یعنی یقین میشود
جلسه چهارصد و سی ام 94/09/29، ادلهای مثل اجماع، ارتکاز متشرعه و اقتضای امر به وجوب برای اثبات فوریت اقامه شده است؛ ولی عمده دلیل ما روایات این باب است. در جلسه ...
وَ مَتِّعْنِي بِهُدًى صَالِحٍ لَا أَسْتَبْدِلُ بِهِ. هدایت عام مقدمه ایمان است و هدایت خاص در بالاترین مراتبش مقدمه یقین است.
اولین ابزار اضلال جن و انس و کاربردیترین آن «دروغگویی» است؛ در روایاتِ اهل بیت(ع) نیز از دورغ به عنوان کلید همه شرها یاد شده است.
شرح دعای مکارم اخلاق، فراز « و بلغ بایمانی اکمل الایمان »، 1394/9/24
جلسه چهارصد و بیست و نهم 94/09/24، مفهوم «فرض» در لسان آیات و روایات ، این کلمه در بسیاری از موارد، معنای واجب دارد، اما در مواردی در معنای جواز و در برخی موارد ...
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ مَتِّعْنِي بِهُدًى صَالِحٍ لَا أَسْتَبْدِلُ بِهِ، وَ طَرِيقَةِ حَقٍّ لَا أَزِيغُ عَنْهَا، وَ نِيَّةِ رُشْدٍ ...
جلسه چهارصد و بیست و هشتم 94/09/23، بحث در فرع اول از مسئله اول تحریر در کتاب الحج بود. حضرت امام رضوان الله علیه فرمودند: حج در اصل شرع در طول عمر بیش از یک مرتبه ...
وَ لَا تُحْدِثْ لِي عِزّاً ظَاهِراً إِلَّا أَحْدَثْتَ لِي ذِلَّةً بَاطِنَةً عِنْدَ نَفْسِي بِقَدَرِهَا. ...
جلسه چهارصد و بیست و هفتم 94/09/09، پس از بحث مقدماتی که در دو سطر در تحریر آمده بود، سراغ اولین مسئله در کتاب الحج میرویم. حضرت امام ; در اولین فرع از فروعات مسئله ...
وَ لَا تُحْدِثْ لِي عِزّاً ظَاهِراً إِلَّا أَحْدَثْتَ لِي ذِلَّةً بَاطِنَةً عِنْدَ نَفْسِي بِقَدَرِهَا. برای من عزّت ظاهری ایجاد مکن مگر این که به همان مقدار در ...
جلسه چهارصد و بیست و ششم 94/09/08، تعبیر اول راجع به حج را از فرمایش حضرت امام بیان کردیم و آن این بود که حج از ارکان دین است و گفتیم شیعه و سنی این معنا را قبول ...
وَ لَا تُحْدِثْ لِي عِزّاً ظَاهِراً إِلَّا أَحْدَثْتَ لِي ذِلَّةً بَاطِنَةً عِنْدَ نَفْسِي بِقَدَرِهَا. ...
جلسه چهارصد و بیست و پنجم 94/09/03، س از اتمام مباحث مربوط به خمس و انفال، مبحث حجّ از تحریرالوسیله را شروع میکنیم. حضرت امام، در جملات ابتدایی این بحث که پس از ...
دستهبندی آیات قرآنی مرتبط با شیوههای اضلال، تبیین جمله نورانی «وَلاَ الضَّالِّینَ»: یکی از مباحث بسیار مهمی که برای تبیین کامل و جامع این جمله نورانی قابل توجه ...
لَا تَرْفَعْنِي فِي النَّاسِ دَرَجَةً إِلَّا حَطَطْتَنِي عِنْدَ نَفْسِي مِثْلَهَا، وَ لَا تُحْدِثْ لِي عِزّاً ظَاهِراً إِلَّا أَحْدَثْتَ لِي ذِلَّةً بَاطِنَةً عِنْدَ ...