جلسه سیصد و پنجاه و پنجم، تا کنون تبیین تعدادی از علمای عظام از روایات تحلیل خمس ارائه شده است، از جمله تبیین آیت الله محقق داماد که روایات را تک تک مورد بررسی قرار ...
آیاتی که در قرآن قوم یهود مورد خشم خداوند معرفی شده است، خداوند به طور مشخص در آیه 152 سوره اعراف «إِنَّ الَّذِینَ اتَّخَذُواْ الْعِجْلَ سَیَنَالُهُمْ غَضَبٌ مِّن ...
جلسه سیصد و پنجاه و چهارم، در بحث روایات تحلیل، به بررسی تبیین آیت الله محقق داماد پرداختیم. ایشان روایات را به ترتیب وسائل، مورد بررسی قرار داده و ابتدا نوع استدلال ...
جلسه سیصد و پنجاه و سوم، تبیین آیات عظام بروجردی، خویی و سبحانی از روایات تحلیل گذشت. اکنون به بررسی تبیین آیت الله محقق داماد میپردازیم. ایشان استاد شماری از مراجع ...
در جلسات قبل تبیین آیت الله بروجردی و آیت الله خویی از مجموعه روایات تحلیل خمس بررسی شد. پس از بررسی این دو نظر به بررسی نظر آیت الله سبحانی وارد شدیم و پس از بررسی ...
ما از خداوند سعادت و کامیابی دنیا و آخرت را می خواهیم و از خدا میخواهیم در راه نعمت یافتگان قرار گیریم نه کسانی که مورد غضب واقع شده اند.
گذشت که آیت الله خویی این روایات را به سه گروه تقسیم میکند: گروه اول اباحة مطلق؛ گروه دوم وجوب مطلق؛ گروه سوم اباحه در شرایطی و وجوب در شرایطی. ایشان به گروه اول ...
پس از ذکر روایات تحلیل خمس در ارباح مکاسب در زمان غیبت، وارد تبیین این روایات شدیم که تبیین چند روایت مطابق آنچه مرحوم آیت الله بروجردی رضوان الله تعالی علیه فرموده ...
بحث درباره روایات تحلیل خمس ارباح مکاسب در زمان غیبت بود. روایت هفدهم ...
ندانستن قدر نعمت و لجاجت داشتن، سبب غضب خداوند میشود. خشم الهی به معنای مجازات خداست و همه گناهان هم زمینه ساز غضب الهی است. همه گناهان مورد غضب خداوند است ولی ...
بحث در روایات تحلیل خمس ارباح مکاسب برای شیعیان بود. روایت دهم: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ وَجَدَ بَرْدَ حُبِّنَا فِي كَبِدِهِ فَلْيَحْمَدِ اللَّهَ ...
بحث در کیفیت تشریع خمس ارباح مکاسب بود. گفتیم ابتداءاً چهار احتمال به ذهن میرسد؛ یک: مجعول الهی بودن، دو: قبول حق تشریع داشتن ائمه و در نتیجه مجعول بودن از طرف ...
بحث در ادله روایی خمس ارباح مکاسب بود. تا کنون پنج روایت خوانده ایم و اشکالاتی که به روایت پنجم وارد شده بود را نیز مورد بررسی قرار دادیم. اینک ادامه روایات این ...
تبیین معنای غضب خداوند : هر مشکلی که در زندگی پیدا میکنیم به خاطر گناهی است که انجام دادهایم، حتی زمین خوردن ساده نیز طبق روایات، از اثرات گناه است.
عن مولانا امیرالمومنین علیه السلام : الدنیا دارُ مَمَرًّ لا دارُ مَقّر والناس فیها رجلان : رجلٌ باع فیها نفسَه فاوبَقَها و رجل ابتاع نفسه فاَعْتَقَها
عن مولانا امیرالمومنین علیه السلام : الدنیا خُلِقَتْ لِغیرها و لَم تُخْلَقْ لِنفسها
عن مولانا الکاظم علیه السلام : إن لقمان قال لابنه : یا بُنی :اِنّ الدنیا بحرٌ عمیق قد غرق فیها عالم کثیر فلتکن سفینتک فیها تقوی الله و حَشوها الایمان و شِراعها التوکل ...
عن مولانا امیر المومنین علیه السلام : ان اللبیبَ لا یتأثث فی دار النُقله و لنا دار ٌ قد نَقَلنا الیها خیرَ متاعنا و اِنّا عن قلیلٍ الیها صائرون
عن مولانا امیر المومنین علیه السلام :اهل الدنیا کرَکبٍ یُساربهم و هم نیام
قال الصادق علیه السلام :ما من یوم یأتی علی ابن آدم الاّ قال ذلک الیوم یا بن آدم انا یوم جدید و انا علیک شهید فافعل بی خیراً و اعمل فیَّ خیراً اَشهَد لک یوم القیامه ...