خلاصه فرمایش صاحب جواهر این است که میفرماید آیه خمس «وَاعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ» دلالت بر وجوب خمس در غنایم جنگی دارد. ...
بحث درباره کلام محقق اردبیلی در زبدة البیان بود. ایشان میفرماید هر چند ظاهر آیه خمس شامل مطلق فایده است، لیکن به دلایلی نمیتوانیم بگوییم همین ظاهر، مراد است. بلکه ...
اگر کسی قائل شد که در آیه خمس، «ما غَنِمْتُمْ» یعنی مطلق فایده، و در این صورت لفظ غنیمت همه موارد خمس را در بر میگیرد، چند اشکال مطرح می شود. ...
بحث درباره آیه خمس بود، عرض کردیم که جامعترین بحث[2] در این زمینه را آیت الله نوری در کتاب خمس دارند، به همین جهت در مباحث فعلی کتاب ایشان را محور قرار داده ایم. ...
ادامه نظر آیت الله نوری درباره «غنیمة» ...
بحث در تبیین آیه مبارکه خمس بود و این که مقصود از غنیمت، چیست؟ حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(ره) اصرار دارند بر اینکه معنای غنیمت در آیات قرآن مطلق فایده است. و حتی ...
جلسه دویست و هشتاد و دوم، منظور از غنیمت چیست؟ در آیه مربوط به خمس، مقصود از غنیمت چیست؟ آیا مقصود غنایم جنگی است؟ یا مطلق فایده است و شامل انواع فوایدی که انسان ...
جلسه دویست و هشتاد و یکم، اوّلین چیزی که خمس به آن تعلق میگیرد غنیمت جنگی است، که در قرآن و روایات به آن اشاره شده است . ...
خداوند برای تکریم خاندان رسالت ؛ به جای زکات، که چرکهای دستمردم است؛ خمس را قرار داده است .کسی که یک درهم از خمس را ندهد، ظلم به خاندان رسالت کرده حق آنها را غصب ...
به نظر ما این قول نزدیکتر به صواب است که همه اغسال مشروع، چه واجب، چه مستحب؛ مجزی از وضو هستند مگر غسل استحاضه متوسطه که به خاطر دلیل خاص، از این عموم خارج است.
بحث درباره ادلّه قائلین به عدم اجزاء مطلق غسل از وضو بود. ششمین دلیل صاحب جواهر، دلیل روایی بود. دو روایتی که یکی با تعبیر «كل غسل قبله وضوء إلا غسل الجنابة» و دیگری ...
بحث در ادّله قائلین به عدم اجزاء مطلق غسل از وضو بود. در جلسات قبل، پنج دلیل از دلایل غیر روایی که صاحب جواهر بر این مطلب اقامه کرده بودند را بیان کردیم. این دلایل ...
بحث درباره ادّله قائلین به عدم اجزاء غسل از وضو بود. مجموعاً تا به حال، به چهار دلیل اشاره کردیم که سه مورد را نیز جواب دادیم.
بحث درباره ادلّه قائلین به عدم اجزاء مطلق غسل از وضو بود. مهمترین دلیل قائلین به عدم اجزاء، اعراض مشهور از روایات دالّ بر اجزاء است که روز گذشته از قول صاحب جواهر ...
آنچه به نظر ما میرسد، این است که نظریهای که بسیاری از متأخرین دارند به صواب نزدیکتر است. یعنی بگوییم مطلق غسل اعم از غسل واجب یا غسل مستحب، مکفی از وضو است و ...
بحث در این بود که آیا مطلق غسل از وضو مجزی است یا تنها غسل جنابت مجزی است؟ امام (رحمة الله علیه) پس از آنکه همه روایاتی که بر مجزی بودن مطلق غسل دلالت داشتند را ...
در جلسه قبل گذشت که مشهور فقها مطلق غسل را از وضو کافی نمیدانند؛ بلکه تنها غسل جنابت را مجزی از وضو میدانند. در مقابل مشهور، عدّهای گفتند مطلق غسل مُجزی است. ...
موضوع بحث کفایت یا عدم کفایت مطلق غسل از وضو بود. در مورد غسل جنابت (مقام اول) تقریباً همه آن را مُجزی میدانند، ولی نسبت به سایر اغسال (مقام دوم) محلّ اختلاف است. ...